NAAR EEN NIEUWE MINDSET

De reis van de Tafelberg. Een reis die mij heel veel lessen geleerd heeft rondom de bekende gedachte ‘ik kan het niet’. Ik ga je vertellen wat er door deze mindset bij mij gebeurde. Hoe ik er mee ben omgegaan en wat ik uiteindelijk heb geleerd. Ik kan je vertellen het beklimmen van de Tafelberg lijkt heel veel op ondernemen.

Tafelberg Kaapstad

Ik neem je mee naar het moment dat ik samen met mijn vriend Bilal in Kaapstad de Tafelberg ging beklimmen. Ik ben absoluut geen berggeitje. Ik sta liever met twee benen op een vlakke grond of in het water. Klimmen voelt voor mij heel onnatuurlijk. Maar ik ben samen met een Duitser die zo’n beetje klimmend uit de baarmoeder is gekropen: perfecte match.

De Tafelberg is een flinke berg en ik was behoorlijk zenuwachtig voor de hike. Dat had ik toen we ‘s ochtends opstonden nog niet zo heel erg door, totdat ik ontdekte dat het die dag 35 graden zou worden. Toen ontstond er complete paniek in m’n hoofd.

Ik was bang voor de zwaarte van de hike en of ik het wel zou durven.
Ik was bang voor de hitte.
Ik was bang dat we misschien zouden verdwalen.
Ik was bang dat m’n lichaam het in combinatie met de hitte conditioneel niet zou trekken.
Ik was bang dat ik halverwege op de berg vast zou komen zitten.
Ik was bang dat ik het niet kon.

Ik begon door de slaapkamer te ijsberen, viel uit tegen Bilal. Ik riep het ene moment dat ik dit alleen maar deed voor hem, omdat ik weet dat hij zo graag hiked en bergen beklimt. Het andere moment riep ik dat ik niet zo’n aansteller wilde zijn. M’n hele hoofd werd overgenomen door paniek en de gedachte: ik kan dit niet.

DE MINDSET ‘IK KAN DIT NIET’

De gedachte ‘ik kan dit niet’ zie ik ook regelmatig bij mijn klanten voorbij komen. Vooral als het gaat over het tot leven brengen van hun purpose. Dat voelt in eerste instantie zo groots.

Of wanneer ze voor het eerst écht vanuit hun eigen verhaal hun boodschap in de wereld zetten. Zichzelf vanuit hun purpose gaan profileren. Als ik een euro kreeg voor iedere ‘ik kan het niet’ dan had ik nu een passief inkomen gecreëerd.

Eigenlijk gebeurt er precies hetzelfde als wat er bij mij gebeurde voordat ik aan de hike begon. De gedachte ‘ik kan het niet’ triggert allerlei angsten.

Mijn klanten staan op dat moment ook nog aan het begin van de reis die voor ze ligt. Ze hebben nog geen route voor zichzelf uitgestippeld, ze hebben nog geen plan, ze weten alleen dat ze de top willen bereiken.

Ze hebben nog geen idee hoe ze daar gaan komen en of ze het aankunnen. Ze hebben alleen die ene gedachte die niet echt houvast biedt: ik kan dit niet.

EEN NIEUWE MINDSET

Weer even terug naar de slaapkamer in Kaapstad. Ik sta daar inmiddels half uitgedroogd van het huilen en Bilal zit op de rand van het bed de hele gebeurtenis met grote ogen te bekijken. Gelukkig weet hij heel goed hoe hij dit soort situaties (of buien) aan moet pakken.

Het eerste wat hij zegt is: je moet echt uit je hoofd komen, je bent van de ene overtuiging in de andere overtuiging aan het duikelen en dit helpt je niet verder.

Ten tweede als jij alleen voor mij die berg op wilt dan gaan we het niet doen. Ik ga niet met jou een berg beklimmen als je het eigenlijk niet wilt. Dus doe je dit voor mij of doe je het voor jezelf?

Ten derde je kan altijd terug. Als je na een half uur besluit dat je niet verder wil of kan dan kunnen we terug. Maar je moet me wel beloven dat je dit eerlijk aangeeft wanneer het teveel voor je wordt en je jezelf niet onnodig gaat pushen. Als het niet meer gaat, dan gaat het niet meer.

Deze drie dingen kun jij ook voor jezelf toepassen wanneer je jezelf betrapt op de gedachte ‘ik kan het niet’ om je mindset te veranderen.

DE REIS NAAR EEN NIEUWE MINDSET

Met licht bibberende benen en bonkend hart begonnen we om half negen ‘s ochtends aan het pad waar een bordje met Skeleton George op stond.

Het eerste half uur was prachtig en prima te doen door de normale houten traptreden. Daarna werd het iets steiler en liepen we meer op rotsen. Op dat punt kwamen we een oudere man tegen die met drie jonge jongens omhoog aan het hiken was. In een heel rustig tempo.

We zijn achter ze blijven lopen en hebben hun rustige tempo aangehouden. Deze man was een gids en dat stelde mij direct op m’n gemak. Zo ging er eigenlijk ongemerkt 1,5 uur voorbij terwijl ik genoot van de prachtige natuur om me heen.

Inmiddels hadden we ons tempo ook iets meer versneld en de gids achter ons gelaten. Uiteindelijk kwamen we bij het serieuze klim en klauterwerk. Via stenen, rotsen en metalen ladders steil omhoog.

Er waren verschillende mensen bezig met de klim omhoog en er ontstond een mooie sfeer waarin iedereen elkaar hielp en aanmoedigde. Daardoor ben ik heel gemakkelijk omhoog geklommen. Support is echt goud waard op zo’n moment.

POINT OF NO RETURN

Inmiddels scheen de zon op z’n felst en bereikten we het stuk van de route waar geen schaduw meer was. Maar het uitzicht was zo adembenemend mooi dat ik vergat hoe warm het was. Na een kwartier zagen we iets glinsteren in de verte. Zien we dat nu goed? Is dat…..water?

Bovenop de Tafelberg lag een heerlijk verkoelend meer. Dat had ik die ochtend vanuit mijn slaapkamer niet kunnen bedenken.

We zijn het verkoelende water ingesprongen, hebben onze kleding nat gemaakt en helemaal opgefrist begonnen we aan de laatste 1,5 uur richting de kabelbaan.

Alles waar ik vooraf zo bang voor was en de gedachte ‘ik kan het niet’ is zoveel verspilde energie geweest. Ik kon het wel. Sterker nog, met iedere stap die ik zette voelde ik m’n zelfvertrouwen groeien. Ik was ZO blij en ZO trots op mezelf.

DE LESSEN VAN DEZE ERVARING

• Zorg dat je iemand naast je hebt die 100% in jou gelooft en jou op de juiste manier motiveert. Iemand die met jou mee kan wandelen.
  • Kijk om je heen. Er zijn genoeg andere mensen die dezelfde journey afleggen en voor dezelfde uitdagingen komen te staan. Als zij het kunnen dan kun jij het ook.
  • Geniet van het proces en iedere stap die je zet. Het is zo zonde als je alleen maar recht op die top afstevent zonder af en toe pauze te nemen en van het uitzicht te genieten.
  • Zoek gelijkgestemden, zodat je elkaar kan helpen.
  • Wees freaking trots op jezelf. Het maakt niet uit hoe ver je komt. Alleen al het feit dat je het aangaat is iets om trots op te zijn. Je doet het gewoon. Daar gaat het om.
  • Gewoon gaan doen. Dat is misschien nog wel de belangrijkste les van allemaal. Uit het hoofd komen en gewoon gaan doen, want je weet pas of je iets kan of niet kan wanneer je het gaat proberen.

Ik hoop dat deze reis jou ook heeft geïnspireerd om de gedachte ‘ik kan het niet’ opzij te zetten. Neem de lessen die ik geleerd heb mee voor je eigen proces en verras jezelf.  Je kan het!

Wil je meer leren over verbinden met je hart en het ontdekken en leven van je purpose?

Ik geef een super waardevolle gratis online masterclass ‘De vier essentiële stappen naar jouw Soul Purpose Business’.

Ik geef de cacao ceremonie Connect With Your Purpose waarin je een diepe verbinding met je hart maakt en met jouw purpose connect.

Ik heb prachtige korte en lange trajecten Soul Purpose traject & Soul Business traject – waarin ik je stap voor stap begeleid naar je purpose, leven vanuit je hart en hoe je dit vertaalt in een eigen onderneming.

Vind je het fijn om eens kennis te maken met elkaar? Super leuk! Ik sta altijd open voor een gesprek om te onderzoeken waar je op dit moment staat, wat je graag zou willen en of we de juiste match zijn om daar samen voor te gaan.

Boek vandaag nog een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

businesscoaching

tekstschrijver Nanda zit lachend aan bureau met laptop

Hi ik ben Nanda, purpose business coach den haag

Ik schrijf over hoe jij jouw purpose kan ontdekken en kan delen. Van jouw missie op deze wereld begrijpen tot praktische tips hoe je vanuit verbinding met jezelf stappen zet om je hart te volgen.